Σελίδες

Συνολικές προβολές σελίδας

Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2010

ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ επι των αρθρων


ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

• Κορυφαία μεταρρύθμιση για την επίλυση των σημαντικότερων προβλημάτων δυσλειτουργίας του κράτους στα μεγάλα αστικά κέντρα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης αποτελεί η δημιουργία μητροπολιτικής Αυτοδιοίκησης.

• Η μητροπολιτική αυτοδιοίκηση είναι απολύτως αναγκαία προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα οξύτατα προβλήματα, που τέμνουν οριζόντια πολλές περιοχές και Δήμους των μεγάλων μητροπολιτικών αυτών κέντρων.

• Τα προβλήματα αυτά, όπως π.χ. τα συγκοινωνιακά, τα χωροταξικά, των ελεύθερων χώρων, της πολιτικής προστασίας, των ορεινών όγκων, της διαχείρισης των απορριμάτων κ.λ.π. μέχρι σήμερα, δεν επιλύονται, γιατί δεν υπάρχει κανένα κέντρο συντονισμού. Για τα ίδια θέματα υπάρχουν πολλοί αρμόδιοι ή συναρμόδιοι φορείς. Παράδειγμα , για τη συγκοινωνία είναι αρμόδιο το Υπουργείο Υποδομών, ο Οργανισμός της Αθήνας, η ΕΘΕΛ, ο ΗΣΑΠ , το ΜΕΤΡΟ, οι δήμοι για τη δημοτική συγκοινωνία.

• Οι μητροπολιτικές λειτουργίες θα πρέπει να ασκούνται σε επίπεδο περιφερειακής Αυτοδιοίκησης. Δηλαδή όλες οι μητροπολιτικές αρμοδιότητες, να ασκούνται από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση.. Ώστε να υπάρχει ένας και μόνος φορέας, που θα ασκεί αποκλειστικά όλες τις μητροπολιτικές αρμοδιότητες,.

• Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση στην Αττική δεν μπορεί παρά να αναφέρεται σε μία και ενιαία Περιφέρεια . Και όχι να γίνει διάσπαση σε δύο η τρεις περιφέρειες, επειδή κάποιοι φοβούνται τον ισχυρό Περιφερειάρχη, ο οποίος θα εκλέγεται από 3 εκατομμύρια πολίτες. Εκεί να μπούν άλλες δικλείδες ασφαλείας. Να μπορεί ο Περιφερειάρχης να ανακαλείται για λόγους πολιτικούς ή ανικανότητας.



ΕΚΛΟΓΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
• ΟΙ υποψηφιότητες να υποβάλλονται για το σύνολο της επικράτειας του Δήμου.

• Να υπάρχει ποσόστωση υποψηφιοτήτων από τον κάθε τέως Δήμο.

• Ομοίως να υπάρχει εκπροσώπηση των τέως δήμων στο Δημοτικό Συμβούλιο με αριθμό ανάλογα με τον πληθυσμό τους. Με ελάχιστο αριθμό εκλεγομένων τριών (2 από την συμπολίτευση και 1 από την Αντιπολίτευση)




ΤΟΠΙΚΟΙ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΙ
• Οι τοπικοί Αντιδήμαρχοι πρέπει να εκλέγονται και όχι να ορίζονται από τον Δήμαρχο. Ο ορισμός του Τοπικού αντιδημάρχου από τον εκάστοτε Δήμαρχο θα έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει εξάρτηση από τον Δήμαρχο και αδυναμία άσκησης των καθηκόντων που του αναθέτει το σχέδιο Νόμου.

• Για χάρη της θέσης αλλά και των εξόδων παράστασης δεν θα διεκδικεί και δεν θα αγωνίζεται για την ισόρροπη ανάπτυξη του Δημοτικού του Διαμερίσματος, αλλά θα εκτελεί τις εντολές του Δημάρχου ώστε να είναι αρεστός σ αυτόν.

Οι τοπικοί Αντιδήμαρχοι, κατά συνέπεια, θα πρέπει να εκλέγονται απ’ ευθείας. Στο ψηφοδέλτιο του κάθε συνδυασμού να υπάρχει υποψήφιος Αντιδήμαρχος για τον κάθε τέως Δήμο, ο οποίος θα εκλέγεται χωρίς σταυρό αν εκλεγεί ο συνδυασμός στον οποίο συμμετέχει.

Κατ’ αντιστοιχία αυτού που γίνεται σήμερα στις Υπερνομαρχίες, όπου οι Νομάρχες εκλέγονται απ’ ευθείας.





ΤΟΠΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
• Εκλέγεται κατά συνδυασμούς. Στον κάθε συνδυασμό υποψηφίου Δημάρχου περιλαμβάνονται υποψήφιοι για το Τ.Σ. κάθε διαμερίσματος.

• Εκλέγονται όπως και οι Δημοτικοί Σύμβουλοι. Ο συνδυασμός που εκλέγει το Δήμαρχο εκλέγει την πλειοψηφία των μελών του Τ.Σ.

• Ο πλειοψηφήσας Τ. Σύμβουλος του συνδυασμού του Δημάρχου εκλέγεται Πρόεδρος.



ΔΗΜΑΡΧΟΣ
• Ο ρόλος του να είναι επιτελικός.

• Ο δήμαρχος δεν πρέπει να ασχολείται με τα θέματα καθημερινότητας αλλά μόνο με τα ζητήματα σχεδιασμού, προγραμματισμού κ.λ.π. όλου του Δήμου.

• Οι εκτελεστικές αρμοδιότητες να ασκούνται από την Εκτελεστική Επιτροπή, ως όργανο και στη συνέχεια από τα μέλη της κατά τομέα δράσης, ή χώρο .




ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
• Αναλαμβάνει όλες τις εκτελεστικές αρμοδιότητες, που σήμερα ασκεί ο Δήμαρχος.

• Αποφασίζει ως όργανο, ενώ το κάθε μέλος της (Αντιδήμαρχος, θεματικός ή Τοπικός) ασκεί τις εκτελεστικές αρμοδιότητες του τομέα του






ΤΟΠΙΚΟΣ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ
• Τα καθήκοντα των τοπικών αντιδημάρχων πρέπει να περιλαμβάνουν και τα θέματα καθημερινότητας στον καταργούμενο Δήμο, καθαριότητα, μικροέργα, μικροεπισκευές κ.λ.π..

Αυτό θα καταστήσει δυνατή την άμεση πρόσβαση των πολιτών σε κάποιον που έχει την αρμοδιότητα αντιμετώπισης των καθημερινών τους προβλημάτων , θα διατηρήσει την αρχή της εγγύτητας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και θα αμβλύνει τους φόβους και τις αντιδράσεις των πολιτών ότι μπορούν να εγκαταλειφθούν στην μοίρα τους, ειδικά αν βρίσκονται μακρυά από το κέντρο του Δήμου, ή το πληθυσμιακό τους μέγεθος δεν είναι μεγάλο ώστε να μπορούν να επηρεάσουν πολιτικά τις αποφάσεις του Κεντρικού Δήμου.

• Τοπικός αντιδήμαρχος πρέπει να ορίζεται και στον κεντρικό δήμο ώστε να υπάρχει ίση μεταχείριση προς τους περιφερειακούς δήμους.

Ο Τοπικός Αντιδήμαρχος θα πρέπει :

• Να ασκεί όλες τις εκτελεστικές αρμοδιότητες της εκτελεστικής επιτροπής στα γεωγραφικά όρια του τέως Δήμου.

• Να προΐσταται όλων των τοπικών διοικητικών υπηρεσιών

• Να αντιμετωπίζει τα τοπικής εμβέλειας προβλήματα.

• Ο τοπικός Αντιδήμαρχος να ασκεί όλες τις εκτελεστικές αρμοδιότητες των Τοπικών Συμβουλίων, όπως αυτές προσδιορίζονται από το σχέδιο καθώς και αυτές που προβλέπονται σήμερα για τα όργανα δημοτικής αποκέντρωσης (δημοτικά διαμερίσματα).
Να διαχωριστούν δηλαδή οι αρμοδιότητες σε επίπεδο Τοπικού Διαμερίσματος , ώστε ο μεν Αντιδήμαρχος να ασκεί τις εκτελεστικές, το δε Τοπικό Συμβούλιο τις «νομοθετικές».





ΤΟΠΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ
• Αποφασίζουν και εισηγούνται στο Δημοτικό Συμβούλιο τα έργα και τις παρεμβάσεις που αφορούν το Διαμέρισμα και πρέπει να ενταχθούν στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου.

• Αποφασίζουν για την κατανομή των πόρων του δημοτικού προϋπολογισμού που αφορούν το Διαμέρισμα.

• Αποφασίζουν και εισηγούνται στο Δημοτικό Συμβούλιο θέματα που αφορούν το Διαμέρισμα.

• Ο πρόεδρος του Τ. Σ. συμμετέχει στις συνεδριάσεις του ΔΣ και της Εκτελεστικής Επιτροπής όταν συζητούνται θέματα που αφορούν το τοπικό Διαμέρισμα.

• Για την λήψη απόφασης του Δημάρχου, της Εκτελεστικής Επιτροπής ή του Δημοτικού Συμβουλίου που αφορά αποκλειστικά Τοπικό Διαμέρισμα να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του τοπικού συμβουλίου, τουλάχιστον για τα παρακάτω κρίσιμα θέματα:

 διαχείριση ή διάθεση περιουσιακών στοιχείων και εκτάσεων
 μεταβολή των όρων δόμησης,
 μεταβολή πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδίου,
 μεταβολή ρυθμιστικού σχεδίου,
 μεταβολή χρήσεων γης χαρακτηρισμένων Οικοδομικών Τετραγώνων και Οικοπέδων..




ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ
• Αν υπάρχει ξεχωριστό όργανο, πιθανά να οδηγήσει σε έναν εξωθεσμικό παράγοντα νέας εξουσίας στο Δήμο.

• Θα ήταν καλύτερα στην έδρα κάθε Δήμου να συγκροτηθεί κλιμάκιο του Συνήγορου του Πολίτη, που θα αναλάβει όλες τις αρμοδιότητες που προβλέπονται από το σχέδιο.


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι παραπάνω θέσεις αποτελούν περικοπή των συνολικών θέσεων και απόψεων που έχω εκφράσει και υποστηρίξει σε όλα τα επίπεδα διαβούλευσης στα οποία συμμετέχω σχετικά με το σχέδιο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ: Στο συνέδριο της ΤΕΔΚΝΑ, στο συνέδριο της ΚΕΔΚΕ, στην επιτροπή θεσμών της ΤΕΔΚΝΑ, στην (πανελλαδικής διάρθρωσης) Αυτοδιοικητική Παράταξη του ΠΑΣΟΚ , στον τομέα Αυτοδιοίκησης του ΠΑΣΟΚ,στη Νομαρχιακή Επιτροπή Βόρειας Αττικής του ΠΑΣΟΚ, σε συναντήσεις με τον Υπουργό Εσωτερικών κ.λ.π.
Οι θέσεις αυτές νομίζω ότι προωθούν καλύτερα και το ομόθυμο αίτημα των κατοίκων των Θρακομακεδόνων να παραμείνουμε ανεξάρτητος Δήμος.Είναι πολύ πιο εύκολο να ενταχθεί ο Δήμος Θρακομακεδόνων σε μια γενικότερη ρύθμιση, παρά να ζητάμε την εξαίρεσή του Δήμου από το συνολικό σχεδιασμό που θα αφορά όλους τους άλλους Δήμους της χώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: